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lunedì, Febbraio 17, 2025

    La “Gasëta d’ Gianduja”

    Giornali in Piemontese

    Cari amici lettori, come già accennato nel corso del 2024, dedicheremo quest’anno ad una breve storia dei giornali in piemontese.
    Tralasciamo il «Parnas piemontèis», di cui si è già detto nella rubrica “Nìvole” di Cose Nostre di settembre 2024, e cominciamo con la «Gasëta d’ Gianduja» (grafia originale) che fu il primo periodico in piemontese.
    Il primo numero uscì, 2 volte alla settimana, dalla Tipografia Nazionale di Torino dal 13 maggio 1866 fino al 2 aprile 1867, quando divenne trisettimanale e durò fino al 24 maggio 1868. Fu fondato da Luigi Pietracqua (Voghera 23 01 1832; Torino 28 10 1901) che diede al giornale un indirizzo politico, di ispirazione massonica.
    Il Pietracqua fondò vari periodici in lingua e in dialetto e scrisse, oltre a numerose commedie, anche poesie e romanzi che pubblicò a puntate sulla «Gasëta d’ Gianduja».
    In queste opere ritrasse l’anima del popolo nei suoi vizi, nelle sue virtù, nei suoi eroismi, con finalità patriottiche e pedagogiche.
    Uno dei romanzi è stato “Don Pipeta l’asilé”[1]; la prima puntata uscì sulla Gasëta d’ Gianduja il 15 di giugno 1867. Romanzo storico in lingua piemontese. Vi si rivivono i tempi eroici della resistenza massonica all’Inquisizione.

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    Il romanzo inizia così:
    N.B.: La grafia è quella originaria, leggermente riveduta in modo da renderla di facile lettura.

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    Al fond dl’antica Contrà dle Quatr Pere, a snistra passand dnans a la pòrta dle Tor, pòchi ani fa j’era ancora una viëta ch’a servìa d’passage a coi ch’a vorìo andè a sbochè a Porta Palass.
    As ciamava, e i chërdo che ancora ultimament a l’avèissa nen përdù cost nòm, la Viëta dle Sòme.
    A metà d’costa viëta j’era una pcita rampa, con una pcita piataforma, dove anticament as fasia propi ’l marca dle sòme.
    Ant coi temp là Turin a l’era richissim d’cost gener d’viëte: ma i chërdo che pì bruta, pì malincònica, pì sperssa che costa ai na fussa gnun-e.
    Tant a l’è vera lòn, che i sotror dla sità l’ero vnù bel’e lì a piantè sò quartè general, trovand forse gnun autri pòst pì scartà e pì adatà për lor.
    Ma la pcita stòria ch’i vad a conteve a rimonta a un temp motoben anterior a costa invasion d’bëcamòrt ant la Viëta dle Sòme.
    Figureve che, pòch su pòch giù, a l’è question d’un secol fa!
    Anlora le sgnore a portavo ’l gardanfan[2] e j’òmini ’l codin.
    Tra le raire boteghe d’cola viëta, e precisament dova che pì tard s’era vnusse a butè un sëbrè[3] e peui an ultim un cavagnè, j’era donque a coi temp una specie d’cantina, ò betola, ò gargòta[4] ch’as veuia ciamesse, dova i bon Turineis amanti dla doja[5] andasìo a beive sò ciorgnet[6] da stërmà.
    L’era verament una gargòta misteriosa, përchè d’fòra a l’avia gnun-e anssëgne, gnun distintiv d’ostaria; e drinta ventava tnì ’l lum avisch anche d’pien mesdì, tant com’a l’era scur.
    ’L paravent[7] ch’a servìa d’intrada a cola botega l’avia i veder d’teila anssirà: lòn ch’a rendia ancora pì scur l’interno.
    La padrona d’col stabiliment as ciamava Catlin-a.
    L’era vidoa, e a l’avia un fieul e una fia, ch’a stasìo con chila, e ch’a la agiutavo a tirè anans la baraca.
    Ma se la veja Catlin-a as podia ancora ciamesse una bela dòna, për soa innegabil robustëssa, granda e gròssa ch’a smiava un dragon, tant’ sò fieul Batista com soa fia Genojefa a l’ero i doi pi brut e pì infelici tipi d’creature ch’as podeissa inmaginè.
    Batista, a l’età d’19 ani sonà, l’era ancora così pcit, ch’a l’avrìo gnanca pialo a fè ’l soldà; sò plagi l’era neir, soa facia rupìa fin-a da masnà; i cavej a smiavo d’stopa[8]; ’l nas l’era decisament col d’un can boldòch, e la boca, quand a la durvia, a smiava un forn. Anssoma ’l pòver fieul a l’avìa una fisonomia tut’ansema dle pì brute; l’unica còsa ch’a l’aveissa d’meno ributant, l’era l’espression d’j’euj. I sò euj, se un a l’aveissa guardalo un po’ fiss, a l’avio un non so che d’attraent, d’magnetich, e quaich vòlta a mandavo fora certi lamp d’inteligenssa così viv, così espressiv, che quasi a fasìa paura. L’è fòrse për lòn che j’aventor ordinari dla gargòta a disìo tuti ch’a ventava nen fidesse d’Batista, përchè a l’avia j’euj forchin[9]. Epura l’era la pì bon-a pasta d’fieul ch’as podeissa trovè.
    La pòvra Genojefa, peui, l’avìa la facia così oribilment maltratà da le vairòle[10], ch’a l’era tuta cuverta d’pitocure[11]. Pì giovo d’doi ani che sò fratel, l’era però pì granda d’statura e pì drita d’còrp. Anssi, se un a l’aveissa mach guardala da la part ’d la schin-a, l’avria nen poduje neghè una certa eleganssa ant ij sò moviment, una certa sveltëssa e grassia relativa; ma, vista d’facia, l’avia assolutament pì gnente d’seducent.
    ________________________________
    [1] Venditore o fabbricante di aceto
    [2] Guardinfante
    [3] Costruttore di tinozze; bottaio
    [4] Taverna; bettola
    [5] Boccale; brocca
    [6] Quintino
    [7] Oggi diremmo: la porta a vetri
    [8] Stoppa
    [9] Uomo degno della galera
    [10] Cicatrici del vaiolo
    [11] Butteri, cicatrici

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    Michele Ponte
    Michele Ponte
    Nato a Torino. Lingua madre: Italiano; lingua padre: Piemontese. Mi interesso di letteratura e canzoni popolari del Piemonte. Ho realizzato alcuni Scartari (quaderni) intitolati: Spassgiade tra poesìe, canson e conte piemontèise (Passeggiate tra poesie, canzoni e racconti piemontesi) che sono stati presentati in varie occasioni con esecuzione dal vivo delle canzoni.

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